mail: info{at}45dimpatras.gr

Τ­ο βιβλίο του μαθητή περιέχει κείμενα και κατάλληλες δραστηριότητες για την επεξεργασία των κειμένων αυτών, οι οποίες αφορούν τους βασικούς άξονες, καθώς και τις κατηγορίες των διδακτικών στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών της Γλώσσας για το Δημοτικό, και ιδιαίτερα για την B' τάξη.
Στόχοι
Βασικός στόχος είναι η κατάκτηση των βασικών δεξιοτήτων ανάγνωσης και κατανόησης γραπτών κειμένων καθώς και η αναζήτηση και χρήση της πληροφορίας. Επίσης, η καλλιέργεια  δεξιοτήτων γραφής, ο εμπλουτισμός και η αποσαφήνιση του λεξιλογίου και η συνειδητοποίηση των βασικών στοιχείων της δομής και της λειτουργίας της γλώσσας.

Η ύλη της B' Τάξης εξελίσσεται στο Βιβλίο του Μαθητή σε 3 περιόδους, χωρισμένη η καθεμιά σε 3 επιμέρους ενότητες:
Στην πρώτη περίοδο μπαίνουν τα θεμέλια της B' Τάξης καθώς τα παιδιά αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες οι οποίες θα αποτελέσουν τα γνωστικά εργαλεία για να κατακτήσουν νέες έννοιες και δεξιότητες που παρουσιάζονται στις επόμενες 2 περιόδους. Στην πρώτη ενότητα ειδικά γίνεται ιδιαίτερη προσπάθεια να παρουσιαστεί ένα παιδαγωγικό υλικό που να επιτρέπει για την πρώτη χρονιά εφαρμογής των σχολικών βιβλίων μια ομαλή μετάβαση στο καινούριο αναλυτικό πρόγραμμα, γεφυρώνοντας τις διαφορές σε γνωστικό και παιδαγωγικό επίπεδο, ενώ για τις επόμενες χρονιές εφαρμογής, μια περίοδο επανάληψης και υπενθύμισης των γνώσεων που διδάχτηκαν στην προηγούμενη τάξη.
Συγκεκριμένα στις 3 πρώτες ενότητες τα παιδιά θυμούνται και εμβαθύνουν:
  1. Στους αριθμούς μέχρι το 100 (έτσι η προπαίδεια θα ακολουθήσει ως φυσική συνέπεια της πολύ καλής κατανόησης των διψήφιων αριθμών και των σχέσεων που έχουν μεταξύ τους).
  2. Σε έννοιες όπως αξία θέσης ψηφίου, νοεροί υπολογισμοί (μισό, διπλάσιο, η έννοια του πολλαπλασιασμού ως διαδοχική πρόσθεση ίδιων αριθμών), προβλήματα (με τη νέα προσέγγιση) και τις στρατηγικές επίλυσής τους, μετρήσεις (εκατοστόμετρο, ευρώ), μοτίβα (γεωμετρικά και αριθμητικά), γεωμετρία.
  3. Σε δεξιότητες όπως συνεργασία με τον διπλανό ή την ομάδα (αρχικά 2 και στη συνέχεια 4 άτομα), στη χρήση του τάγκραμ, του χάρακα, του καθρέφτη για τη συμμετρία, του εποπτικού υλικού για τον έλεγχο των νοερών υπολογισμών (κάθετος άβακας, ξυλάκια αρίθμησης, μεζούρα ή αριθμογραμμή κτλ.)

Στις επόμενες 3 ενότητες της δεύτερης περιόδου, τα παιδιά:

  1. Κατανοούν πώς μπορούν να βρουν την προπαίδεια οποιουδήποτε μονοψήφιου αριθμού και να λύνουν απλά και σύνθετα προβλήματα.
  2. Μαθαίνουν να καλύπτουν επιφάνειες με άτυπες μονάδες μέτρησης, να μετρούν χρονικές διάρκειες με τις μονάδες μέτρησης χρόνου, και το βάρος με το κιλό ή το γραμμάριο.
  3. Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τις τεχνικές της κάθετης πρόσθεσης και αφαίρεσης.

Τέλος, στις 3 τελευταίες ενότητες της τρίτης περιόδου τα παιδιά:

  1. Μαθαίνουν τους τριψήφιους αριθμούς και τους χρησιμοποιούν σε διάφορες πραγματικές καταστάσεις (π.χ., προβλήματα όπου χρειάζεται να μετρήσουν ή να υπολογίσουν με μέτρα και εκατοστόμετρα, κιλά και γραμμάρια, χαρτονομίσματα του ευρώ).
  2. Λύνουν, διορθώνουν, συμπληρώνουν ή κατασκευάζουν απλά και σύνθετα προβλήματα.
  3. Διαβάζουν την ώρα («ακριβώς», «και μισή») και μαθαίνουν να αναγνωρίζουν κάθετες και παράλληλες ευθείες, την ορθή γωνία και καθημερινούς τετραψήφιους αριθμούς.
Στόχοι
Οι μαθητές επιδιώκεται:
  • Να απαγγέλλουν, να διαβάζουν, να γράφουν και να διατάσσουν τους φυσικούς αριθμούς μέχρι το 1000.
  • Να εκτελούν τις πράξεις της πρόσθεσης, της αφαίρεσης και του πολλαπλασιασμού με αριθμούς που δεν ξεπερνούν το 100.
  • Να χρησιμοποιούν την αντιμεταθετική και την προσεταιριστική ιδιότητα στην πρόσθεση και τον πολλαπλασιασμό.
  • Να κατανοήσουν την έννοια του διαμερισμού (μερισμού).
  • Να εφαρμόζουν τη διαδικασία μέτρησης μήκους και επιφανειών με συμβατικές και αυθαίρετες μονάδες μέτρησης.
  • Να εξασκούνται στη μέτρηση χρόνου, χρήματος και μάζας.
  • Να αναγνωρίζουν, να περιγράφουν και να επεκτείνουν αριθμητικά και γεωμετρικά μοτίβα.
  • Να εξασκούνται στη σχεδίαση, αναπαραγωγή σχημάτων και να αναγνωρίζουνταχαρακτηριστικάτωνσχημάτων αυτών.
  • Να καθορίζουν σημεία και να σχεδιάζουν ευθύγραμμα τμήματα και ευθείες.
  • Να αναγνωρίζουν εμπειρικά τις παράλληλες και κάθετες ευθείες.
  • Να διακρίνουν τα στερεά: τον κύβο, το ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο, τον κύλινδρο και τη σφαίρα.
  • Να παρατηρούν αν ένα σχήμα έχει άξονα συμμετρίας και να συμπληρώνουν το συμμετρικό ενός σχήματος. ­

Τα λογοτεχνικά κείμενα που επιλέχτηκαν από τη συγγραφική ομάδα του Ανθολογίου Α΄ και Β΄ Δημοτικού προτείνονται ως αφορμές για την απόκτηση γνώσεων, προβληματισμών, έμπνευσης, ευαισθητοποίησης σε πανανθρώπινα θέματα και δημιουργικής έκφρασης. Η επιλογή των κειμένων έγινε με κριτήριο τη δυνατότητα της διαθεματικής σύνδεσης της λογοτεχνίας με άλλα μαθήματα (Γλώσσα, Ιστορία, Μελέτη Περιβάλλοντος κ.ά.). Κυρίως όμως τα κείμενα σχετίζονται με τα μαθήματα των Εικαστικών, της Μουσικής και του Θεάτρου, λόγω του κοινού αισθητικού παρονομαστή που τα συνδέει. Πρόθεση είναι τα κείμενα να χαρακτηρίζονται από ποικιλία και πολυμέρεια, ώστε να επιτρέπουν μια διευρυμένη προσέγγιση από όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από το γνωστικό τους επίπεδο.

Έγινε προσπάθεια να συμπεριληφθούν κείμενα διαφορετικών χρονικών περιόδων, ώστε ο μαθητής να αποκτήσει μια σφαιρική αντίληψη της εξέλιξης της λογοτεχνικής δημιουργίας στη χώρα μας, αλλά κυρίως δόθηκε έμφαση στην παιδική λογοτεχνία των τελευταίων τριάντα χρόνων για δύο λόγους: α) Γιατί αυτή η περίοδος χαρακτηρίζεται ως η πλέον δημιουργική μια και οι συγγραφείς απευθύνονται συνειδητά στα παιδιά. β) Γιατί τα κείμενα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα παιδιά, καθώς εκφράζουν σύγχρονους προβληματισμούς και επίκαιρα θέματα.

Στόχοι
Βασικός στόχος του βιβλίου είναι η επαφή του παιδιού των δύο πρώτων  τάξεων του Δημοτικού Σχολείου με καταξιωμένα από άποψη αισθητική κείμενα κυρίως της ελληνικής έντεχνης και λαϊκής λογοτεχνίας, η εξοικείωσή του με το εξωσχολικό βιβλίο και η ενθάρρυνσή του να αναπτύξει τη δημιουργική του φαντασία.

Για δυνατούς λύτες

 

Πηγή: Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία
Παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας

Διαγωνισμοί

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) διοργανώνει από το 1985 κάθε χρόνο 4 Πανελλήνιους Διαγωνισμούς για όλες τις τάξεις από Β΄Γυμνασίου μέχρι και Γ' Λυκείου.
Κάθε φάση έχει και διαφορετικό όνομα:
Θαλής (1η φάση),
Ευκλείδης (2η),
Αρχιμήδης (3η) και
Προκριματικός Διαγωνισμός (4η).
Επίσης από το 2007 διοργανώνει τον Διαγωνισμό Παιχνίδι και Μαθηματικά (Μικρός Ευκλείδης) για μαθητές Ε' και ΣΤ' Δημοτικού.
Πληροφορίες, εδώ: www.hms.gr

Ψηφιακό σχολείο

Δείτε ολα τα βιβλία του Δημοτικού σε ψηφιακή μορφή

e-didaskalia.blogspot.gr

Μια ενδιαφέρουσα προσπάθεια του δικτυακού φίλου Αποστόλη Ζυμβραγάκη. Πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Καλή συνέχεια.
Η ιστοσελίδα αποτελεί προσφορά στους μαθητές του Δημοτικού σχολείου
Σας ευχαριστούμε που συμβάλετε ώστε να γίνει καλύτερο το 45dimpatras.gr