mail: info{at}45dimpatras.gr

Οι έννοιες που διδάσκονται σε αυτό το μάθημα είναι ταξινομημένες κατά περιεχόμενο σε τρεις περιόδους.

­1η ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Αριθμοί: Οι αριθμοί μέχρι το 20 - Τα σύμβολα της σύγκρισης - Τακτικοί αριθμοί.
Πράξεις: Προσθέσεις με αριθμούς μέχρι το 10.
Γεωμετρία: Προσανατολισμός στο χώρο - Γεωμετρικά σχήματα.
Μετρήσεις: Σύγκριση συνεχών μεγεθών - Τα νομίσματα μέχρι το 10.

2η ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Αριθμοί: Οι αριθμοί μέχρι το 50 - Σύστημα αρίθμησης, μονάδες και δεκάδες.
Πράξεις: Αφαιρέσεις με αριθμούς μέχρι το 10 - Αθροίσματα με πολλούς όρους - Προσθέσεις με υπέρβαση της δεκάδας.
Γεωμετρία: Χάραξη γραμμών - Κίνηση σε τετραγωνισμένο χαρτί - Γεωμετρικά σχήματα.
Μετρήσεις: Μοτίβα - Ο χρόνος.

3η ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Αριθμοί: Οι αριθμοί μέχρι το 100.
Πράξεις: Προσθέσεις και αφαιρέσεις διψήφιων και μονοψήφιων αριθμών - Προσθέσεις και αφαιρέσεις με υπέρβαση της δεκάδας - Πολλαπλασιασμός.
Γεωμετρία: Χαράξεις, παζλ, πλακόστρωτο, μωσαϊκά - Γεωμετρικά σχήματα -Συμμετρία.
Μετρήσεις: Μέτρηση συνεχών μεγεθών - Βάρος - Νομίσματα.

Στόχοι
Οι μαθητές επιδιώκεται:
  • Να απαγγέλλουν, να διαβάζουν, να γράφουν και να διατάσσουν τους φυσικούς αριθμούς μέχρι το 100.
  • Να εκτελούν τις πράξεις της πρόσθεσης και της αφαίρε­σης με αριθμούς που δεν ξεπερνούν το 20.
  • Να εξοικειωθούν με καταστάσεις επανάληψης ίσων ποσοτήτων και διαμερισμού (μερισμού).
  • Να έχουν μια πρώτη επαφή με τις έννοιες: μήκος, χρόνος, χρήμα, μάζα.
  • Να αναγνωρίζουν, να περιγράφουν και να επεκτείνουν αριθμητικά και γεωμετρικά μοτίβα.
  • Να εξασκούνται στον προσανατολισμό στο χώρο, στη σχεδίαση, αναπαραγωγή, αναγνώριση, ονομασία και ταξινόμηση σχημάτων.
  • Να διακρίνουν τα στερεά: τον κύβο, το ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο, τον κύλινδρο και τη σφαίρα.
  • ­Να παρατηρούν εικόνες και σχήματα συμμετρικά ως προς άξονα.­

Τ­ο βιβλίο του μαθητή περιέχει κείμενα και κατάλληλες δραστηριότητες για την επεξεργασία των κειμένων αυτών, οι οποίες αφορούν τους βασικούς άξονες, καθώς και τις κατηγορίες των διδακτικών στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών της Γλώσσας για το Δημοτικό, και ιδιαίτερα για την A' τάξη.
Στόχοι
Βασικός στόχος είναι η κατάκτηση των βασικών δεξιοτήτων ανάγνωσης και κατανόησης γραπτών κειμένων καθώς και η αναζήτηση και χρήση της πληροφορίας. Επίσης, η καλλιέργεια  δεξιοτήτων γραφής, ο εμπλουτισμός και η αποσαφήνιση του λεξιλογίου και η συνειδητοποίηση των βασικών στοιχείων της δομής και της λειτουργίας της γλώσσας.

Τα λογοτεχνικά κείμενα που επιλέχτηκαν από τη συγγραφική ομάδα του Ανθολογίου Α΄ και Β΄ Δημοτικού προτείνονται ως αφορμές για την απόκτηση γνώσεων, προβληματισμών, έμπνευσης, ευαισθητοποίησης σε πανανθρώπινα θέματα και δημιουργικής έκφρασης. Η επιλογή των κειμένων έγινε με κριτήριο τη δυνατότητα της διαθεματικής σύνδεσης της λογοτεχνίας με άλλα μαθήματα (Γλώσσα, Ιστορία, Μελέτη Περιβάλλοντος κ.ά.). Κυρίως όμως τα κείμενα σχετίζονται με τα μαθήματα των Εικαστικών, της Μουσικής και του Θεάτρου, λόγω του κοινού αισθητικού παρονομαστή που τα συνδέει. Πρόθεση είναι τα κείμενα να χαρακτηρίζονται από ποικιλία και πολυμέρεια, ώστε να επιτρέπουν μια διευρυμένη προσέγγιση από όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από το γνωστικό τους επίπεδο.

Έγινε προσπάθεια να συμπεριληφθούν κείμενα διαφορετικών χρονικών περιόδων, ώστε ο μαθητής να αποκτήσει μια σφαιρική αντίληψη της εξέλιξης της λογοτεχνικής δημιουργίας στη χώρα μας, αλλά κυρίως δόθηκε έμφαση στην παιδική λογοτεχνία των τελευταίων τριάντα χρόνων για δύο λόγους: α) Γιατί αυτή η περίοδος χαρακτηρίζεται ως η πλέον δημιουργική μια και οι συγγραφείς απευθύνονται συνειδητά στα παιδιά. β) Γιατί τα κείμενα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα παιδιά, καθώς εκφράζουν σύγχρονους προβληματισμούς και επίκαιρα θέματα.

Στόχοι
Βασικός στόχος του βιβλίου είναι η επαφή του παιδιού των δύο πρώτων  τάξεων του Δημοτικού Σχολείου με καταξιωμένα από άποψη αισθητική κείμενα κυρίως της ελληνικής έντεχνης και λαϊκής λογοτεχνίας, η εξοικείωσή του με το εξωσχολικό βιβλίο και η ενθάρρυνσή του να αναπτύξει τη δημιουργική του φαντασία.

Ο γενικός σκοπός της Μελέτης του Περιβάλλοντος είναι η απόκτηση γνώσεων και η ανάπτυξη δεξιοτήτων, αξιών και στάσεων, που επιτρέπουν στο μαθητή να παρατηρεί, να περιγράφει, να ερμηνεύει και σε κάποιο βαθμό να προβλέπει τη λειτουργία, τους συσχετισμούς και τις αλληλεπιδράσεις του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στο οποίο αναπτύσσεται η ανθρώπινη δραστηριότητα στο χώρο και στο χρόνο, με τρόπο ώστε να οδηγείται στη συνειδητοποίηση των πλεονεκτημάτων και της ανάγκης για αειφόρο ανάπτυξη του πλανήτη. Η διαδικασία αυ­τή αποσκοπεί στη δημιουργία μιας σφαιρικής αντίληψης για τη ζωή που συνιστά κυρίως την ανάπτυξη γνωστικών διασυνδέσεων και αλληλεπιδράσεων μεταξύ διαφορετικών αντικειμένων, στις οποίες η έμφαση δίνεται στην αντιμετώπιση του μαθητή ως ερευνητή.

Στόχοι
  • Να αποκτήσουν μία πρώτη επαφή με την κοινωνική ομάδα
  • Να ευαισθητοποιηθούν σε βασικά περιβαλλοντικά ζητήματα του σχολικού κα­ι του ευρύτερου χώρου
  • Να κατανοήσουν το ρόλο κάθε μέλους στην οικογένεια.
  • Να αποκτήσουν περισσότερη εξοικείωση με τον ευρύτερο χώρο της γειτονιάς και τους ανθρώπους που ζουν και εργάζονται εκεί.
  • Να μπορούν να διακρίνουν τις βασικές ανάγκες τους και τον τρόπο ικανοποίησής τους.
  • Να εξοικειωθούν με τα βασικά μέσα μαζικής επικοινωνίας.
  • Να προσεγγίσουν και να αναπτύξουν ενδιαφέροντα για τους πολιτιστικούς χώρους και τις λαϊκές παραδόσεις του τόπου στον οποίο ζουν.
  • Να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα τήρησης κανόνων στον αθλητισμό.
  • Να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας
  • Να αναγνωρίζουν και να ενδιαφέρονται για τα φυτά και τα ζώα του άμεσου περιβάλλοντός τους

Για δυνατούς λύτες

 

Πηγή: Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία
Παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας

Διαγωνισμοί

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) διοργανώνει από το 1985 κάθε χρόνο 4 Πανελλήνιους Διαγωνισμούς για όλες τις τάξεις από Β΄Γυμνασίου μέχρι και Γ' Λυκείου.
Κάθε φάση έχει και διαφορετικό όνομα:
Θαλής (1η φάση),
Ευκλείδης (2η),
Αρχιμήδης (3η) και
Προκριματικός Διαγωνισμός (4η).
Επίσης από το 2007 διοργανώνει τον Διαγωνισμό Παιχνίδι και Μαθηματικά (Μικρός Ευκλείδης) για μαθητές Ε' και ΣΤ' Δημοτικού.
Πληροφορίες, εδώ: www.hms.gr

Ψηφιακό σχολείο

Δείτε ολα τα βιβλία του Δημοτικού σε ψηφιακή μορφή

e-didaskalia.blogspot.gr

Μια ενδιαφέρουσα προσπάθεια του δικτυακού φίλου Αποστόλη Ζυμβραγάκη. Πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Καλή συνέχεια.
Η ιστοσελίδα αποτελεί προσφορά στους μαθητές του Δημοτικού σχολείου
Σας ευχαριστούμε που συμβάλετε ώστε να γίνει καλύτερο το 45dimpatras.gr